lördag, oktober 21, 2006

Maries födelsedagskalender!

På mässan i Göteborg var det ett antal besökare som var nyfikna på Maries födelsedagskalender. Vi lovade att bilder på den, mall samt instruktioner skulle finnas med på vår blogg. Så varsågod, Marie!


Maries födelsedagskalender

Födelsedagskalender i ställ

När man scrappat ett tag så ser man helt plötsligt världen med andra ögon. Allt runt omkring en granskas nog och i syfte att upptäcka saker som kan användas i scrappingen. Genom att hålla ögon och sinne öppet kan man hitta hur mycket kul saker som helst som man kan använda samt få idéer och inspiration av.

En helt vanlig tisdag på jobbet hittade jag ett litet ställ i papper i fikarummet. Det måste ha varit en display för någon typ av gratisprover. Jag hade länge gått och funderat över att göra en födelsedagskalender men inte hittat rätt format/idé. Jag tittade och och pillade lite på stället och plötsligt drämde Scrapälvan mig rakt i skallen! En större version av stället i lite stadigare cardstock/kartong och i det stora tags, en för varje månad!

Stället i orginal

Jag vek upp stället, ritade av det och kopierade upp det - förstorade det med 25% - på ett A3. Väl hemma ritade jag upp och klippte/skar ut stället i lagom tjock, vikbar kartong. Eftersom jag inte har några foton med så spelar det ingen roll om allt material är syrafritt eller ej. Jag klädde kartongen med papper och använde min Zig 2-Way-limpenna till detta.

Min mall i A4

Mallen i galleriet

Efter att allt var torrt och klart så ritade jag stygn runt hela stället samt även chalkade/färgade kanterna runt om i brunt. Jag använde mig av en av mina favoritpennor - Zig Millenium 0,1 mm - till "stygnen" samt Colorbox Fluid Chalk, Chestnut Roan runt kanterna.

Sedan bigade jag noga där stället ska vikas (de streckade linjerna på mallen). Man får trycka ganska hårt men ändå vara försiktig så att man inte skadar pappret man klätt med.

Dags att dekorera! Jag valde något enkelt, två tags i brun Bazzill (tror det är Chocolate) i olika storlek med dekorationsrutor i samma papper som stället, en minibrad, lite spets och garn som jag "smutsat ner" mha Fluid Chalk och tre QuicKutz Mini Leaves! Ritade stygn och chalkade/färgade kanterna på samma sätt som stället och skrev sedan min text. Fäste allt med en Zig 2-way-limpenna!

Månadstagsen

Månadstagsen

Så var det dags för de tolv måndastagsen! Jag försökte inspireras av de olika månaderna när jag gjorde tagsen. De är ungefär 6,8x15 cm stora. Dateringen gjorde jag väldigt enkelt Word. Gå in på ARKIV -> UTSKRIFTSFORMAT och välj LIGGANDE A4. Skapa en tabell med 1 kolumn och 31 dagar. Skriv sedan i numreringen. Markera din tabell, KOPIERA och se sedan till att markeringen står utanför kanten, längst upp till höger på tabellen. Välj KLISTRA IN. Upprepa tills du har dina 12 månader! Jag valde att printa ut dateringen och sedan klippa bort de dagar jag inte behövde, i stället för att sitta och trixa mer med tabellerna.

Några exempel på månadstags

Jag chalkade/färgade alla kanter - både på tags och månadsblad - samt satte dit öljetter i toppen. Som medlem i SODAK:s GarnGlad-gäng var det naturligt - och lätt, med tanke på utbudet av garn jag, som prenumerant, har att välja från - att välja att dekorera med garn. Alla månader ser olika ut, både var gäller text och den lilla dekorering jag använt mig av!

Vikning av stället

Tänkte det kunde vara på sin plats med en liten snabb och enkel beskrivning av hur man viker stället!

Så här ser stället ut när det är uppvikt oc det är det här du ska ha att utgå från. Nu ska vi vika ihop det!

1, Vik upp ställets bak- och framsida så du får en bottenplatta.


2, Vik in den ena sidans flik och för den genom det utskurna "hålet". Se till att du får "taggen" på sidan helt genom! Det är den som "låser" stället.

3, Gör på samma sätt med den andra sidofliken och ditt ställ är färdigt!

Mallen finns även i galleriet! Lycka till och glöm INTE att visa oss vad ni hittar på! Maila bilder till sodakdt@spray.se! Vem vet vad som kan dimpa ner i postlådan..... ;-)

Garn och pennor finns i butiken!