fredag, oktober 20, 2006

Trix # 3 Vad kan man göra med silkespapper?



De flesta har silkespapper till julen då man gör smällkarameller och om man ska skydda något när man flyttar och inte vill ha kladdet från dagstidningar på glas och tallrikar. Vad kan man göra mera med silkespapper då?

Jo en hel del – vilket Camilla ska berätta om i den här artikeln.

Jag har använt silkespapper rätt mycket från start i scrapbooking för jag hade inga papper hemma som var syrafria förutom albumblad i kartong och silkespapper som min syster av någon anledning visste var just syrafria. Tidigare i år läste jag en spännande artikel i den numera insomnade tidningen "Papercuts" om att använda silkespapper vilket gav mig en nytändning i användandet.

Decoupage klister/lack

Det här är en teknik jag inte testat innan och jag lärde mig från Papercuts.

1. Man stryker på ett tjockt lager lim/lack för decoupage och lägger på ett ark silkespapper.

2. Försiktigt trycker man med fingrarna på silkespappret så det bildar knöggel och veck såsom man vill ha det.

3. Väntar tills det har torkat. Mitt decoupagelim hade två timmars torktid. För att inte få ett böjt ark lade jag det i press mellan två oh-ark (plastfickor eller dyl går bra också) och sedan tunga böcker ovanpå.

4. Klipp ut bokstäver, gör ramar, fotomattor, bårder osv av ditt ark med silkespappersknöggel.


I min albumsida har jag klippt ut en bit av det papper jag dekorerat med blått silkespapper på viset jag beskrev ovan och satt fast texten på det med häftklammer. Sidan är en scraplift av Tara Whitley.

Göra blommor
I artikeln jag läste hade scrapparen gjort blommor genom att stansa ut blommor med sin QK men eftersom jag inte har någon klippte jag ut blommor på fri hand istället. I mitten satte jag ett gäng lager av en rund bit silkespapper i gult och häftade ihop allt med en vanlig häftapparat. Sedan gnuggade jag ut blombladen lite så de kom upp lite och fick en aning 3D-effekt. Gjorde samma sak med bladen och till stjälk virade jag en bit garn. Det bidde ett morsdagskort till min svärmor!


Riva bitar

Det är enkelt att dekorera med silkespapper. På min sida "Kylig sommar" imiterar jag is och snö med lager av vitt silkespapper. Det går att få effekter som liknar vatten, vind, gräs osv med att riva remsor och bitar av pappret. Det ger ett skirt intryck och det är enkelt att göra lager på lager utan att få det tjockt och jobbigt att få in i en plastficka i albumet. Stjärnorna är gjorda med Magic Motifs och en hÄngelstämpel.


Användbart
Silkespapper mycket lätt att jobba med och kan användas på så många sätt. En grej jag inte visat här är att göra blommor att ha i vaser, det tunna pappret ger fina blomblad och kan varieras i det oändliga. Det är praktiskt att det är syrafritt och att det finns i så många olika färger samt att det inte är begränsat till scrappande utan lämpar sig till vanligt pyssel också. Det lär dyka upp mer varianter i galleriet framöver!

Material jag använt:

Garn från GarnGlads maj -06-kit
Silkespapper
Magic Motifs
GlueDots - allt från SODAK

Decoupagelim från Panduro