söndag, oktober 08, 2006

Trix # 1: Double Sided Punch Tape - glitter & sammet!!

GlueDots har en supertrevlig liten produkt med stora möjligheter – Double Sided Punch Tape! Med dessa ark kan du använda dina punchar, din QuicKutz/Sizzix/BossKut m.m. eller din egen fantasi och få glittriga, sammetslena eller foilesprakande dekorationer på dina LO:s och kort!

Vad är Double Sided Punch Tape?

Det är dubbelhäftande ark (5 i varje förpackning, ca 19 x 10 cm) som på ena sidan fäster på så gott som alla underlag och på andra sidan kan du fästa (sammets)flock, glitter eller Foil (folie). Det är endast din egen fantasi som sätter gränser för vad du kan hitta på!

Hur gör man?

Här följer en beskrivning av hur man använder DSPT med sin QuicKutz Handtool:




Du behöver följande saker:
1 st förpackning Double Sided Punch Tape (DSPT)
Punch, stans (tex. QuicKutz/Sizzix/BossKut), sax, konturkniv
Magic Motifs Flock (fluff, ger sammetsyta)
Magic Motifs Foil (foliepapper)
Glitter, tex. Glue Dots Magic Dust




1, Börja med att välja ut det motiv du vill dekorera med och stansa ut det. Var noga med att ha rätt sida uppåt i din stans, dvs. INTE den med GLUE DOTS-loggan (skyddspappret som sticker ut lite på kortsidorna) så att du får motivet som du tänkt dig.







2, Dra sedan bort det första skyddspappret, dvs. det med GLUE DOTS-loggan.







3, Gnugga sedan fast motivets klistriga sida där du vill ha det.




4, Dra försiktigt bort det andra skyddspappret.



5, Dekorera ditt motiv!Jag har här valt att använda den lila foilen att dekorera mitt kort med. Placera foilen på motivet med den blanka sidan UPPÅT och gnugga. Eftersom jag här har använt Bazzill som underlag får jag gnugga lite extra så att folien fäster ordentligt i linnetexturen.






6, Dra försiktigt loss folien. Om partier av ditt motiv inte är helt täckta av folien så är det bara att lägga på den igen och gnugga lite till. Det syns inte.




7, Så här ser den färdiga blomman ut och så här blev det enkla kortet! Jag har använt mig av QuicKutz diesen Daisy och Flourish (RS-0336).


Egna motiv?

Naturligtvis kan man även klippa/skära ut egna motiv. Det är då viktigt att tänka på att man har en penna som fungerar på DSPT, tex en OH-penna. Även om pennan inte är syrafri så kommer inga spår av den finnas på din LO. Allt försvinner när du drar bort skyddspappret!

Fler alster!





Ett kort där jag använt DSPT till chipboardhjärtat och sedan gnuggat på röd Flock. Jag rekommenderar att man först tar ett lager decoupagelim på chip-boarden innan man använder DSPT. Eftersom chipboard består av flera tunna lager kan det vara svårt att få den sista skyddstejpen utan att också ta loss det översta lagret. Har även stansat ut bokstäverna i Katie Skinni Mini och lagt röd Foil på. Det är alltså inga problem att stansa ut pyttesmå saker och sedan få dem på plats! Hjärtana är Magic Motifs Hearts 1 och Occasion Words 1.







En 6x6 canvas till min kompis son. Använt DSPT till monogrammet samt Magic Dust i prinsens krona. Jag tar min ZIG Squeeze & Roll och "ritar" i det jag vill täcka med Magic Dust. Om man lägger på mkt lim får man en em-bossad effekt. LÅT TORKA ORDENTLIGT! Har förstört ett och annat kort pga. att jag inte låtit limmet torka.....




En dubbel-LO, 12x12 (30x30 cm) om mitt favoritband Depeche Mode! Har klippt ut rosen och sedan använt röd Foil att dekorera med. Visst blev det häftigt?



Hoppas ni blivit inspirerade och prövar på DSPT!