fredag, oktober 20, 2006

Trix # 2 Magic Motifs – en liten guide

GlueDots har hittat på ett mellanting mellan just gluedots och embossing, Magic Motifs heter de. Det är färdiga klistriga mönster som man kan sätta fast glitter, fluff eller foliepapper på och använda på kort, albumsidor, glas med mera. Jag, Camilla, har lekt en hel del med Magic Motifs (MM) och tänker nu dela med dig av mina erfarenheter hittills.


Hur gör man?

MM används enkelt genom att dra bort skyddsplasten och gnugga lätt på motivet med fingret eller med träpinnen som följer med, dra av det andra lagret av plast för att sedan dekorera med det man vill, t ex Foil, Flock eller Magic Dust. På bilderna har jag använt MM-motivet Happy Birthday och dekorerat med Magic Dust. Först använde jag mig bara av jämna papper men har testat på bazzillpapper och det funkar mycket bra.

Vad är flock, foil och magic dust?

Jag kallar flock för fluff för att det är som ett sammetstyg som man gnuggar fast, det blir mjukt och fluffigt av det. Magic dust är glitter på burk som man strör på motivet precis som när man strör på embossingpulver på ett stämplat motiv, fast utan att behöva värma det. Foil är foliepapper i olika färger som ger ett blankt lyxigt resultat.


Två färger på ett motiv

För att få två färger på ett motiv klippte jag ut passande bitar av flock (1). Först valde jag att färga det partiet i mitten (2) och sedan tog jag hela biten med flock (3) och lade den ovanpå rosetten och gnuggade. Till sist tog jag små bitar (4) och färgade de sista bitarna av rosettens band. Det gick bra att dela upp infärgningen och jag fick ingen rand där de olika bitarna möttes. Allra sist hade jag ju två bitar kvar av motivet som var det som förställde paketet, det gjorde jag på samma sätt, klippte ut två smala remsor och gnuggade fast.Man kan också använda motivets skyddsplast och maskera av de delar av motivet man inte vill dekorera i den färgen.

Hur blev nu resultatet av allt jobb med magic motifs och magic dust, foil och flock?

Jo så här:



Lade till några hjärtan, lite text med Zig-pennan och två rosetter, lite klipp med mönstersaxen i nedre kanten och duttade med rosa Versa Cube stämpelfärg runt kanterna också.

Magic Motifs, Flock, Foil och Magic Dust finns i Sodaks butik!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hur bra fäster det då? Var ääärlig nu! ;)

05 november, 2006 23:27  

Skicka en kommentar

<< Home